Svar: Overvægtig baby 9 mdr - Mad og søvnrytme

18. februar 2016

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Astrid

Tak for din dagsplan :)

Jeg synes det ser super fint ud og meget aldersvarende. Du tilbyder din dreng variation af forskellige fødevarer - han får grød, grøntsagsmos, kød, fisk, pasta, ris, kogte grøntsager i stykker, ligesom han også får frugt, bær og brød. Det er alt sammen super!

Du varierer også mellem mme og vand af kop, som drikkelse. Det er også rigtig godt. Det er vigtigt, at han lærer at drikke vand. Det er super flot, at han er i stand til at klare sig uden flaske fra kl 19 - det er der ikke ret mange børn i hans alder, der kan - og det er jeg sikker på, at mange vil misunde dig. Du må meget gerne holde fast i dette, det er rigtig fint, at han får to flasker i døgnet - før middagslur og før putningen om aftenen. Ialt får han 450 ml mme her og det er tilstrækkeligt til at dække hans behov for jern. Derudover tilbyder du så lidt mme af kop før han puttes om formiddagen og bruger også lidt mme i hans grød om morgenen - jeg synes det lyder super fint!

Jeg er helt enig i, at du skal komme lidt smør eller andet fedtstof på hans boller og rugbrød, så han ikke skal spise det tørt, men det er fint, at du skraber det - han behøver ikke "tandsmør".

Han må også meget gerne få sovs om aftenen - det kan være en måde at sikre ham lidt fedtstof på og variere mellem de forskellige typer af fedtstof, uden at du på den måde energiberiger hans mad ved at tilsætte ekstra fedt. Lad hans mad tage udgangspunkt i den mad, som I voksne selv spiser. ...

Annonce

...

Vælg også de fede fisketyper som makrel, hellefisk, laks, sild, ørred - så han får naturlige fedstoffer den vej igennem. Også avokado indeholder "sundt fedt" og den kan fint bruges som smørbart pålæg.

Jeg mener som udgangspunkt ikke at små børn skal sættes på kur og med den alder jeres dreng har, så vil han motorisk naturligt være rigtig godt igang og være meget aktiv. Det er vigtigt, at hans behov for energi bliver tilstrækkeligt dækket og han må ikke gå rundt og være sulten.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis du er i tvivl om hans behov, så tænker jeg (som nævnt i mit tidligere svar), at det vil være rigtig godt, at drøfter overvægt/vægttab med jeres læge og evt. får henvisning til en diætist, hvis der skal ske yderligere ændringer. Dagsplanen som du sender i dag, ser dog umiddelbart rigtig fin ud og det ser ikke ud som om, at jeres lille dreng mangler noget:)

Med hensyn til to eller tre lure, så vil det, at han starter dagen tidligt og derfor er nødt til at sove sin formiddagslur tidligt ofte gøre, at han ikke kan klare sig igennem eftermiddagen uden en lille ekstra lur - og det er helt okay. Hvordan det går i vuggestuen, må I se til den tid. Måske vil han blive så overvældet og træt af alle de nye input, at han vil begynde at sove en længere formiddagslur og derfor sove sin middagslur senere - og dermed kunne springe den 3. lur over - det må tiden vise. Lige nu skal du gøre det, som du fornemmer fungerer bedst for både ham og dig:)

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)